Secretarul de stat Sorin Ion, despre Evaluarea Națională de la clasa a II-a: Nu recomandăm pregătiri suplimentare, astfel încât să-i denaturăm scopul / Poate cuvântul „națională” sună presant pentru părinți, dar evaluarea e un lucru firesc, îl facem zi de zi la școală

[jp_post_view]
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Evaluarea Națională de la clasa a II-a nu ar trebui să devină un motiv de pregătire intensă pentru elevi, a afirmat, marți secretarul de stat Sorin Ion, la Radio România Actualități. El a făcut un apel către părinți „să nu creeze o presiune suplimentară pe copil”, deoarece, potrivit acestuia, scopul evaluării este „stabilirea traseului individualizat al copilului” și „o analiză de sistem”.
  • Elevii de clasa a II-a au susținut marți, 13 mai, proba scrisă la Limba română din cadrul Evaluării Naționale 2025. Vezi aici ce subiecte au avut de rezolvat.

Secretarul de stat a afirmat că evaluarea se dă „pe de o parte, pentru stabilirea traseului individualizat al copilului şi pentru eventualele planuri remediale, acolo unde se impune, dar şi pentru analiză de sistem, pentru că rezultatele se centralizează la nivelul Ministerului Educaţiei, iar în baza acestora să putem elabora ulterior politici educaţionale în concordanţă cu nivelul copiilor”, a spus el.

Rezultatele de la evaluare nu vor fi afișate public, a subliniat secretarul de stat: ”Nu ne dorim să o transformăm într-un factor de stres suplimentar pentru copii pentru că nu realizăm ierarhii la sfârşitul acestei evaluări”, a spus el și a completat că „nu trebuie să privim acest eveniment ca un lucru excepțional, în care copilul trebuie să iasă bine, să facem totul să iasă bine”.

Redăm dialogul referitor la Evaluarea Națională de la clasa a II-a:

Moderator: Cum de s-a ajuns, practic la această hotărâre pentru elevii de clasa a II-a, mai ales în condiţiile în care ştim bine ce se întâmplă prin ţară, la nivelul educaţiei, la nivelul şcolii, unii dintre ei încă nu ştiu să scrie şi să citească.

Secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Sorin Ion: Într-un fel spus unii, că evaluările de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a se susţin de ani buni. E adevărat, anul acesta venim cu două mici diferenţe. Prima dintre ele este că rezultatul evaluării se poate transforma în calificativ la claselel a II-a şi a IV-a, respectiv în notă la clasa a VI-a. În afară de asta, la clasa a II-a, de exemplu, am mărit timpul de lucru de la 30 de minute la 45 de minute. Eu aş sublinia ce nu ne dorim să obţinem prin această evaluare de la clasa a II-a.

Moderator: Şi ce ar trebui corijat la un moment dat, nu?

Secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Sorin Ion: Nu ne dorim să o transformăm într-un factor de stres suplimentar pentru copii pentru că nu realizăm ierarhii la sfârşitul acestei evaluări. Aşa cum bine aţi spus mai devreme, nu afişăm rezultate public sau chiar la nivel de clasă sau de şcoală, pentru că nu acesta este scopul fundamental al acestor evaluări. Aceste evaluări sunt, pe de o parte, pentru stabilirea traseului individualizat al copilului şi pentru eventualele planuri remediale acolo unde se impune, dar şi pentru analiză de sistem, pentru că rezultatele se centralizează la nivelul Ministerului Educaţiei, iar în baza acestora să putem elabora ulterior politici educaţionale în concordanţă cu nivelul copiilor.

Moderator: Aţi făcut o analiză de sistem, aţi spus, dar aţi analizat cumva şi impactul psihologic al acestor evaluări asupra copiilor de 7-8 ani?

Secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Sorin Ion: Exact asta spuneam mai devreme, că nu vrem să se întâmple, în sensul că nu vrem să creăm o presiune pe copii, de-asta şi durata unui astfel de test este egală cu o durată de oră de curs obişnuită. Nu recomandăm, de exemplu, pregătiri suplimentare, presiune pe copii, astfel încâ să denaturăm scopul acestei evaluări. Scopul evaluării este să surprindă exact fotografia de moment a fiecărui copil și a sistemului în general. De asta și apelul către părinți, poate că pentru clasa a II-a e deja târziu, dar asta facem în fiecare an, să nu creeze – cum spuneam – o presiune suplimentară pe copil (…). E adevărat, o să spuneți că e prea devreme să susţină un test…

Moderator: Care a fost mesajul receptat de dumneavoastră, de colegi din partea părinților și a învățătorilor? Sunt reticenți sau din contră?

Secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Sorin Ion: În general, părinții au tendința să exagereze și să dea o importanţă mai mare decât ar fi cazul. Repet, nu trebuie să privim acest eveniment ca un lucru excepțional, în care copilul trebuie să iasă bine, să facem totul să iasă bine. Nu! Pe noi ne interesează să vedem starea reală a fiecărui copil, a sistemului în general. Iar în ceea ce privește sistemul, reamintesc: nu este pentru prima dată când dăm aceste teste. Aceste teste pentru prima dată pot fi convertite în notă. Până acum, rezultatele la fiecare item al unui test erau niște coduri, și era destul de dificil de înțeles, pe de-o parte, pentru copii sau părinți ce înseamnă codul 99 la un item, care avea o traducere – că ai rezolvat în integralitate – sau alte tipuri de coduri mai dificil de înţeles. Dar altfel, repet, nu este nimic nou nici în ceea ce priveşte structura subiectelor pentru copiii de clasa a II-a. Sunt teste care au conținuturi uzuale la nivelul lor de vârstă.

Moderator: Am primit un mesaj de la o ascultătoare care ne vorbește în cunoștință de cauză: „Însăși noțiunea de examen, evaluare, testare dă o stare de stres unui copil de clasa a II-a”.

Secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, Sorin Ion: Asta, dacă nu le folosim în mod curent. Noțiunea de evaluare este parte a procesului de învățământ. Ea se face în fiecare zi. Nu putem să dăm altă denumire unui lucru care este evident. Poate cuvântul „națională” sună mai presant pentru părinți, dar evaluarea e un lucru firesc pe care îl facem zi de zi la școală.

Rezultatele elevilor, potrivit metodologiei

Din acest an școlar, rezultatele elevilor la evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi sub formă de punctaje în loc de coduri. La solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative/note și pot fi trecute în catalog.

Art. 28. — „(1) Rezultatele individuale obținute la EN-2025 nu se afișează/nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul claseiPrin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative/note și pot fi trecute în catalog. Rezultatele sunt valorificate la nivelul unității de învățământ prin:

a) elaborarea planurilor individualizate de învățare;

b) informarea elevilor și a părinților/reprezentanților legali ai elevului asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate.

(2) Rezultatele individuale la EN-2025 cuprinse în fișele de evaluare sunt supuse unui proces de analiză de către cadrul didactic și de către colectivul de catedră din fiecare unitate școlară. În urma acestei analize, cadrul didactic decide, acolo unde este cazul, elaborarea planului individualizat de învățare al elevului, instrument fundamental de remediere/dezvoltare/ orientare care cuprinde informații diagnostice și prognostice în vederea orientării și optimizării învățării.”

Cea care a decis introducerea notelor la Evaluarea Națională de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, în loc de rezultate pe coduri, similare celor folosite de testările internaționale de tip PISA, a fost Ligia Deca, precedenta ministră a Educației, care a scos și limba străină de la evaluarea de la clasa a VI-a.

Calendarul pentru evaluarea națională de la clasa a II-a:

Limbă și comunicare — scris — citit — Limba română pentru minoritățile naționale — 16 mai 2025

Limbă și comunicare — scris — Limba română — 13 mai 2025

Limbă și comunicare — scris — Limba maternă — 13 mai 2025

Limbă și comunicare — citit — Limba română — 14 mai 2025

Limbă și comunicare — citit — Limba maternă — 14 mai 2025

Matematică și Explorarea mediului — 15 mai 2025

Citește și:
BREAKING Subiectele de la Evaluarea Națională clasa a II-a 2025 – Limba română – scris. Elevii au avut de redactat un text din 6 propoziții în care să folosească informațiile dintr-un afiș / Spre deosebire de anii trecuți, testarea nu a mai fost pe numere


1 comment
  1. Problema nu e evaluarea,problema e ca se da pentru a se vedea nivelul copilului și atâta,deci rămâne doar la acest stadiu,nu se mai face nimic,dacă este nevoie de remediere la copii,nimeni nu o face și atunci îmi pun întrebarea ca și părinte…..oare la ce folosește evaluarea asta?la un stres în plus la copii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Olivia Steer, contrazisă de medicul Mihai Craiu într-o dezbatere la Pro TV: Copiii alăptați la sân primesc în primele 6 luni de vreo 10 ori mai mult aluminiu din laptele matern decât ar primi din vaccinuri

Olivia Steer, una dintre cele mai vocale antivacciniste, a primit o replică puternică de la cunoscutul medic pediatru Mihai Craiu, care i-a demontat punct cu punct argumentația. Copiii “alăptați la…
Vezi articolul

Universitățile vor înlocui raportările multiple către diverse instituții cu raportări unice anuale printr-o nouă platformă națională, PNRUIS – hotărâre de guvern adoptată miercuri / Premierul Ciolacu: va fi „finanțată mai ales din fonduri europene”

Guvernul a adoptat, în ședința de miercuri, o hotărâre pentru operaționalizarea noii Platforme naționale de raportare unică în învățământul superior – PNRUIS, menită să înlocuiască sistemul actual prin care universitățile…
Vezi articolul

Prezența la școală și media 10 la purtare, condiții obligatorii pentru bursele școlare 2024-2025 / La mai mult de 10 absențe nemotivate într-o lună, elevii nu mai primesc bursa de excelență, merit, de reziliență, socială sau tehnologică pe luna respectivă

În situația în care elevii acumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună, nu primesc bursa de excelență, bursa de reziliență, bursa de merit, bursa socială, respectiv bursa tehnologică,…
Vezi articolul