Guvernul Bolojan aproape a finalizat pachetul de măsuri fiscale. Un draft obținut de Economedia și G4Media arată că pachetul include măsuri de creștere de taxe și de reduceri de cheltuieli, iar la educație vizează „bursele studenților”, norma didactică a profesorilor și numărul de elevi dintr-o clasă.
- Documentul este o variantă în lucru, iar măsurile prevăzute de acesta nu sunt definitive.
Guvernul estimează că impactul acestor măsuri care vizează Educația este de 0,21% din PIB în 2026.
Măsurile care ar urma să se implementeze din anul școlar 2025-2026 sunt:
- „ajustarea normei didactice printr-o creștere medie de 10%;
- restructurarea programului de burse pentru studenți, revenind la criteriile și nivelurile din anul școlar 2022-2023 (cu excepția burselor sociale);
- creșterea numărului mediu de elevi pe clasă”, scrie în draftul obținut de Economedia.ro și G4Media.ro.
Câți elevi au primit burse în anul școlar 2022-2023, luat drept reper de guvernul Bolojan
Edupedu.ro a scris că la finalul anului școlar 2022-2023, pe baza criteriilor de acordare a burselor aprobate de fostul ministru al Educației Sorin Cîmpeanu, 9.460 de elevi primiseră burse de performanță, 260.255 primiseră burse de merit, 91.832 obținuseră burse de studiu și 373.699 de elevi primiseră burse sociale.
Criteriile de burse din anul școlar 2022-2023 prevedeau, pe scurt:
- burse de merit pentru elevii cu medii generale peste 9,50, fără elevii de clasa a V-a – 200 de lei
- burse de performanță pentru elevii olimpici național și internațional – 500 de lei
- burse de studiu pentru cei cu peste 7,50 și maximum 20 de absențe nemotivate – 150 de lei
- burse de ajutor social pentru cazuri medicale sau alte cazuri sociale – 200 de lei.
Cât despre creșterea numărului de elevi într-o clasă, legea educației 198/2023 prevede în prezent:
Alte măsuri de reduceri de cheltuieli, potrivit Economedia:
- Reducerea sporurilor (ex. condiții vătămătoare, fonduri UE, stimulente)
- Măsuri CNAS (co-asigurați, concedii medicale)
- Măsuri de eficientizare pentru autoritățile publice locale
- Reforma companiilor de stat (subvenții, contracte comerciale)
- Reforma instituțiilor publice autofinanțate
- Reducerea investițiilor publice (transfer împrumut PNRR către grant, dezafectări împrumuturi PNRR, prioritizare programe naționale)
Măsuri de la 1 ianuarie
- Impozit pe dividende (16%)
- Impozit pe proprietate bazat pe valoarea de piață
- Impozitare de mediu – reformă PNRR
- Creșterea rovinietei la 50 EUR de la 28 EUR
- Redevențe și monetizarea activelor statului
- Înghețarea salariilor publice și a prestațiilor sociale
- Reforma administrației centrale (reorganizarea ministerelor și a serviciilor deconcentrate)
- Reducerea pragului pentru voucherele de vacanță
Impact bugetar
Măsurile aplicabile de la 1 august aduc venituri de 10,6 miliarde lei (0,56% din PIB) în 2025 și de 33,6 miliarde lei (1,65% din PIB) în 2026, dar și impact pe cheltuieli de 12,7 miliarde lei (0,67% din PIB) în 2025 și de 10,8 miliarde lei (0,52% din PIB) în 2026.
În total, impactul bugetar al măsurilor aplicabile de la 1 august se ridică la 23,5 miliarde lei (1,23% din PIB) în 2025 și la 44,47 miliarde lei (2,18% din PIB) în 2026.
Măsurile aplicabile de la 1 ianuarie 2026 aduc venituri în plus de 10,9 miliarde lei (0,54% din PIB) și pe cheltuieli au impact de 20,89 miliarde lei (1,03% din PIB). Impactul total al acestora este de 31,9 miliarde lei, adică 1,56% din PIB.
Pachetul de măsuri fiscale pregătit de Guvernul Bolojan va avea, așadar, un impact mai mare asupra cetățenilor și mediului privat, de unde statul va colecta în plus venituri de 44,55 miliarde lei – 2,19% din PIB, în timp ce impactul reducerilor de cheltuieli va fi de 31,73 miliarde lei – 1,56% din PIB.
83 comments
Stimați cetățeni,
Permiteți-mi să îmi exprim punctul de vedere cu privire la această măsură.
Situația în care ne aflăm este una dificilă.
Toți politicienii, statisticienii și angajatii susțin că oamenii din mediu privat au parte de un venit mult mai mic comparativ cu sistemul public, în ciuda unei pregătiri, de cele mai multe ori, superioare.
Acest lucru nu poate fi contestat — este un fapt concret.
Empatizez cu oamenii din educație pentru debandada care s-a creat în ultimii ani în ceea ce privește partea birocratică, dar mai ales pentru lipsa de educație a copiilor din partea părinților.
Cunosc, nu din auzite, foarte multe situații în care persoane din sistemul educațional câștigă extrem de mulți bani: din salariu (cu mențiunea că, de cele mai multe ori, nu își susțin orele), din meditații sau activități extrașcolare, fără a plăti contribuții la stat.
Vă rog să admiteți că, așa cum nivelul de pregătire al copiilor a scăzut dramatic, la fel s-a întâmplat și cu cel al profesorilor (mulți predau, puțini învață). Există mult dezinteres din partea cadrelor didactice, iar acolo unde există implicare — se face diferența.
Situația actuală se datorează, în mare parte, faptului că oamenii din mediul privat nu au suficient timp pentru a se ocupa de propriii copii (luați în calcul că un angajat în privat petrece minimum 8 ore la muncă, o oră pauză de masă în care abia apucă să mănânce un sandwich, iar restul de 50 de minute le petrece tot muncind, plus ore suplimentare neplătite — altfel ești văzut prost și ești pus în vizor de către patron).
Acest lucru nu se întâmplă la stat. Ba dimpotrivă, există condiții peste condiții și e bătaie pe locuri.
Dacă era atât de rău, de ce ajung să candideze, în medie, 150 de persoane pentru un post scos la concurs?
Revenind la profesori — singura mea indignare, din ce observ în comentarii, este că nu am auzit vreodată ca profesorii să fi făcut grevă din cauza birocrației. De-a lungul anilor, am auzit doar nemulțumiri legate de salariu.
Mai mult decât atât, nu s-au formulat propuneri clare de reforme, pe care sindicatele să le poată susține. Ce e rău, ce e bun?
Doar solicitări pentru creșteri salariale.
Comparativ cu alte instituții, profesorii stau destul de bine la capitolul venit.
Am o întrebare de ce sunt unii profesori la licee și chiar scoli care nu – și fac treaba ca profesor vin la cu 15 min înainte de terminarea orei și stau de povesti cu copii este în cazul meu .De ce preda teorema lui Pitagora și stau pe telefon în spatele clasei .Spunea D – l Ministru de analfabetizare din cauza asta .De ce trebuie neapărat sa ne punem meditator la materiile de baza ptr toate examenele importante deoarece profesorii nu- și fac treaba și preda ca să predea și.lucreaza cu cei mai buni nu și cu prostii .Da se merge pe sacoșe la insp .școlar oricum ei se cunosc între ei și se acoperă unii pe alții. Eu am avut fiica la liceu și profesoara de mate lucra nu mai cu un copil și- l.punea sa explice la clasa ptr ce era plătită dacă era asa deșteaptă fata aia de ce nu era plaita sa predea ea .Pe timpul meu eram 30 în clasa și nu mai făcea figuri și nici profesorii și lucra și cu cei mai prosti din clasa și au făcut oameni din ei ,acum faceți figuri ca aveți mai mulți copiii și puneți mana și va ocupați de copii nu prin meditații care faceți în particular cu ei ,ăștia sunt bani nedeclarati la stat chit ca exista lege data special pentru cei care fac meditații cu copii .
Doamne, în ce limbă vorbești! Și tu ai dreptul la o opinie, dar și obligat la bun simț! Nu mai scrie pe aici, învață să te exprimi, nu mai chinui limba română!
1. Inspectorii, insoectoratele când vor fi reduse? La tăcere, da! Adică desființate? Ce rol mai au inspectorii în afară de a primi dosarul cu șină și biblioraftul plin cu minciuni pentru obținerea GRADAȚIEI?
Încă se umblă cu sacoșica, cu punguța de cadouri, cu cafeluța și bombonica în sacoșică pe la birourile inspectoarelor! Voi face video și voi trimite la presă, apoi ministrului.
2. De ce mai mulți copii în clasă? Știți cum miroase într-o clasă, chiar aerisită în pauze( asta in cazul învățătoarelor care riscă să stea cu ei pe hol cât e pauza, da, sunt 100 de copii pe un hol într-o școală)?
Câte minute revin unui copil/ oră, dacă ora are 50 de minute și sunt 25 într-o clasă?
Cu elevii din ziua de azi? Unul întârzie MEREU, vreo 3-4 au ADHD, unul vine de la sat, altul din periferia orașului, altul din Anglia, nu mai e ca pe vremea comuniștilor când colectivul de elevi era în proporție de 80% preluat de la grădiniță?
ȘI NU ÎN ULTIMUL RÂND!
LA STAREA DE BINE A PROFESORULUI SE GÂNDEȘTE CINEVA?
EL NU TREBUIE SĂ TRĂIASCĂ BINE, SĂ SE DUCĂ LINIȘTIT ÎNTR-UN CONCEDIU, SĂ SE ÎMBRACE BINE, SĂ MĂNÂNCE BINE, SĂ AIBĂ SERVICII MEDICALE DE CALITATE?
El trebuie să fie un amărât, veșnic împovărat, furat, batjocorit, umilit, îmbolnăvit dar care trebuie să facă performanță?
Duceți-vă în școli acum, e vacanță, profesorii sunt încă la școală.
Să vă fie după sufletul vostrù, că v-ați cocoțat amantele, nepoatele și copiii prin străinătățuri la bine și căpușați și învățământul cum știți: gradații și cursuri de formare cu formatorii vieții!
Și tu ai dreptate, și cei de la putere ,au dreptate!
Aveți mare dreptate! Acum vor să își bata joc și mai mult de noi ,inclusiv cu tăierea orelor din planul cadru. Pierdem catedre, acesta este tragedia!!!!
PSD + PNL= aceeași mizerie
Datorita incompetenței guvernul și președintele trebuie sa plece acasă.
Și dacă nu vor trebuie convinși in stradă!
Și tu ai dreptate, și cei de la putere ,au dreptate!
Serios!!!Ați prins hoții de 35 de ani cate fura România. Pai de ce sa plătească copii noștri care sunt viitorul țării. Ma nemernicul da nu aud și eu o data sa ziceți baaaaa gata tăiem si la noi ca suntem plin de bani…pe chirii…pe mașini…va plimbatii cu bani de motorina de la noi…bani de hrana de la noi…bani și iar bani de gloabă.De ce nu tăiați și voi de la voi macar …Da romanii is prostii ca stam si ne uitam la ei cum cresc toate …nu tata tai la mine daaaa sufăr eu taie și la tine ca oricum voi nu suferiți.
david si bolojan, ”macelarii” educatiei!
Dar de ce deficitul bugetar trebuie pus în spinarea populației că doar nu noi am furat. Despre ce deficit vorbim când ei pun 5 vicepremieri? Doamne ferește…unde au mai văzut asa ceva. Deci tot funcții, furaciuni și minciuni, la greu. Cel mai bine dacă își iubesc tarisoara asta sa renunțe și ei la salariile lor dintr-o luna. Eu renunț la pensia mea dar sa îi văd pe ei. Nu le mai ajunge. Ce visează noaptea vor sa pună în aplicare ziua. În concluzie un guvern de râsul lumiiiiii. Rușine, rușine, rușine să vă fie. Nu ne mai revenim din cauza la toti prostovanii.
Pai si ce daca nu voi ati furat? Asta nu e un motiv sa nu platiti. Deficitul este pus de catre cei care au furat in spinarea celor de la care s-a furat. Intotdeauna a functionat asa si la fel va fi si de acum incolo. Sper ca nu se gandeste careva ca o sa fie vreodata altfel si cei ce fura or sa se traga singuri la raspundere. Reveniti-va cu picioarele pe Terra si vedeti realitatea.
Pensiile speciale, ce facem cu ele?! De ce nu inepem cu astea, cu reducerea numărului de parlamentari, cu reducerea subvențiilor partidelor!? Acest guvern nu va mai avea absolut nicio credibilitate ii fața celor care l-au votat pe Nicușor daca nu vor incepe cu masurile de mai sus. Sunt de acord că trebuie să ia bursa de merit mai putini elevi dar, valoarea acesteia nu trebuie sa scada. Bursele pe caz de boală de ce sunt mai mici la elevi decât la studenti?
Ce putem. face? Blocam orice are legătură cu învățământul, adică examene de titularizare, definitivat. Iar în toamna trimitem plozii lui David sk Bolojan.
Elevii și profesorii trebuie să plătească dezmățul PSD PNL UDMR, ca de obicei. Materie stufoasă care și așa are puțin timp acordat pt consolidare, urmează să suplimentăm nr elevilor, ca să fie și mai rău! Am copilul într-o clasă de 25 elevi, clasă Iafost un coșmar,majoritatea elevilor au terminat anul cu multe lacune. 1 copil diagnosticat cu ADHD, fără shadow pt că statul oferă prea puțin ajutor iar mama nu își permite să plătească un privat. Asta e cazul fericit, în care se implica părinții dar tot greu de gestionat este. Mai avem însă un copil pe care părinții îl considerat normal dar care fuge din ore, lovește colegi, le ia obiectele personale,le umbla in ghiozdan, în ore vorbește,țipă,când la copii,când la profesori, distruge materialele didactice, etc. Efectiv nu se pot ține ore. Cel puțin 5 copii cu deficit de atenție care nu inteleg nimic și care ar avea nevoie de mai mult sprijindar nu e timp. Învățătoare în depresie. Chiar nimeni nu se ingrijeste de sănătatea mintala a cadrelor didactice deși ar fi mare nevoie 🙁 Inca vrea 3-5 copii ne mai lipsesc. E mult și 25 de gestionat, mai ales dacă sunt mai mulți copii cu CES.
Așa este! Dar cred că nu-i mai interesează educația. E o perioadă interminabilă de instabilitate din toate punctele de vedere. Așa e democrația. Lipsa de continuitate la guvernare/ conducere duce la inconsistență și aceasta la tot felul de lacune. Și dau vina pe popor pentru toate, că poporul , chipurile, alege prin vot. Oamenii nu înțeleg că nu e nimic bun în a interveni în treburile celor care conduc, dar se tem de un regim totalitar, ceea ce nu e cazul. Nu poți prospera ca țară când conducerea e ca ușa tribunalului: unii intră, alții ies. E nevoie de un regim politic care să asigure stabilitatea si prosperitatea. Țările unde conducerea e pe viață, cu descendenți ai familiei conducătoare urmași la conducere sunt prospere, promovează respectul, disciplina, seriozitatea și asigură progresul. Se spune că un neam care uită valoarea pământului e pedepsit de Dumnezeu. Noi asta suntem. Romania e o țară care a uitat de pământul pe care calcă, a uitat că pământul e mamă și tată și trebuie respectat și lucrat. Nu numai învățământul e lovit în zilele noastre. Nimic nu e cum trebuie. Dacă nu se ridică un neam ales în fruntea țării…și în toată lumea să se ajungă la un consens…adevărul este că ne simțim ca niște oarecare vietăți care primesc mâncare când vrea stăpânul, câtă și ce vrea el- pentru vina noastră că l- am ales. Aparenta libertate pe care o trâmbițează democrația este, de fapt, colivia în care cu toții putem cânta fără să fim luați în seamă și asta în cazul fericit. Problema e democrația, răul de la rădăcină trebuie scos. Și cum asta e sau pare o utopie soluțiile de moment aduc doar nemulțumiri și revolte care schimbă nimicuri de azi pe mâine.
Bună seara, doresc să adresez o întrebare domnului Bolojan și domnului David, dacă clasele își măresc numărul de elevi credeți că, calitatea învățământului creste sau doar cantitatea.
Au predat măcar o ora in acest secol (anul 2024) la o clasă cu 24-28 de elevi. Au cea mai mică idee ce este iarna în scoli (o idee mai cald decât afară 12-16 grade Celsius).
Noi am avut o dată o clasă cu 37 de elevi. Nu vreți să aflați cum mirosea sala aceea când afară era cald sau veneau după o oră de sport. Sau în general, cam ce fel de calitatea putea avea ora desfășurată la ei. Și era acum 15 ani, când elevii încă nu o luaseră razna de tot și nu aveam niciunul cu CES (oficial).
Acum avem o clasă cu 30 din care 4 (PATRU) cu CES (cu certificate cu tot) și câțiva cu ADD/ADHD destul de evident, doar că nediagnosticați. Și între ei și vreo 4-5 elevi care vin la școală să învețe.
Oamenii ăștia nu știu ce fac și nici nu le pasă. Taie întâi și măsoară după aceea. Dacă ne chinuiam până acum, de acum, cine mai rămâne, o să se chinuiască de două ori mai mult. De, ”calitate” românească garantată.
aveți dreptate
Bună ziua! Mai rar așa părinți ca dumneavoastră. Din păcate aceste lucruri nu se văd decât atunci când lucrezi efectiv la clasă. Din afară totul pare roz. Pare că profesorii stau prea puțin la școală, că nu fac mai nimic, că au prea multe vacanțe.
La sfârșitul acestui an școlar, am simțit efectiv că nu mai pot, că sunt lipsită de ultima fărâmă de energie, in condițiile in care profesia este singura mea preocupare, pentru că am copiii mari și nu mai locuiesc cu mine.
Atâtea hârtii, dosare, dosarele, burse , descriptori, evaluări naționale, fișe, cursuri, activități extracurriculare, concursuri, activități cu părinții etc . nu au existat niciodată. Prin comparație cu ce am văzut eu in altă țară, noi suntem mai catolici decât papa. Adică acest foarte mult nu are cum să producă rezultate bune. Se pare că nimeni nu își dă seama e acest lucru. Este prea mult și prost in loc de puțin și bun, cum se spune. Acum, in concediu, eu particip pentru o lună la cursuri de formare, între 6 și 8 ore pe zi. După aceea, dacă nu sunt solicitată pt vreo asistență la examen de def, grad sau titularizare, corigenți, voi avea de documentat și intocmit planificarea calendaristica si eventual primul modul pentru la toamana, asta pentru că știu că începutul de an este unul greu, cu multe probleme de rezolvat. Ceea ce îmi mai ia o săptămână. Și uite așa mai rămâne o lună de concediu efectiv . Să îți tot refaci neuronii hiperafectati de toate cele descrise mai sus .Dacă nu as avea o vârstă, aș pleca din învățământ , deși îmi sunt foarte dragi copiii.
În ceea ce privește copiii cu deficit de atenție. aici e o mare, mare problemă a societății românești in ansamblu, a unora dintre părinți, care nu înțeleg să nu le pună copiilor telefonul in față încă de când sunt in cărucior.
Sunt foarte multe lucruri in neregulă cu învățământul nostru, printre cele mai importante fiind materia stufoasă și lipsa profesorilor de sprijin pentru copiii cu probleme . Acum vor să mărească norma, ca să fie și mai greu ……Dar de unde să știe ei toate aceste lucruri, dacă nu au lucrat efectiv in preuniversitar , iar pe noi nu ne cred?
Si aici se vede adevartul lor scop. A tot spus David ca vrea sa creasca, calitatea învățământului, dar in realitate doar vrea sa reduca din cheltuieli si loveste unde este cel mai usor, in profesori si educatie
Probabilitatea ca Bolojan si David sa citeasca si sa raspunda la intrebarea pe care le-o adresezi, e foarte mica. E foarte putin probabil ca ei sa stea pe Edupedu sa citeasca comentarii. Deci sa nu ai asteptari prea mari la vreo schimbare pozitiva datorita intrebarii tale
Ai predat la o clasă cu 43 de elevi, cum aveam noi înainte de ’90? Pe deasupra, învățam și sâmbăta, deci norma de predare era de 24 ore/săptămână. Nu vi se pare că aveți numai pretenții? Mergeți peste Ciolacu și întrebați-l de ce a ajuns țara aici? Mă tem că unii care-și spun „profesori” nici să scrie corect nu știu.
de ce nu postați in timp real ceea ce scriu oamenii? Sunteți și voi cu noua conducere anti educație?
Cum se face ca domnul Bolojan își îndreaptă reformele spre învățământ? Unde e clasa politica care trebuie sa plătească pentru situația in care suntem? De ce trebuie sa plătească copiii acestei tari eșecul clasei politice? Sa va fie rușine, domnilor!
Nu am auzit de primarii sa lungeasca programul , sa reduca din personal, sa stopeze angajarile sau sa li se taie salariile si asa votate cat mai mari. Ajunsese sa castige femeia de serviciu din primarie cat profesorul. Chiar, personalului didactic auxiliar si nedidactic cu ce „ofranda” i se cere sa vina la acest sacrificiu? Nu am auzit nimic de vreun program marit sau de vreo sanctiune ori taiere. Eu oricum, daca ajungem la asa ceva , dau in judecata prin sindicatul caruia ii pompez atatia bani si merg pana in panzele albe.
Stimate domn, spre cunostinta dv. personalul didactic auxiliar si nedidactic lucreaza 40 de ore pe saptamana cel putin datorita volumului mare de munca si deficitului de perosnal din sistem. Cat despre salarii va sfatuiesc sa va informati inainte sa va iasa porumbelul pe gura. Veti afla ca sunt cu putin peste minimul pe economic. Inca ceva, personalul de care dv nu aveti loc este acolo in fiecare zi sa va serveasca pe dv si elevii indiferent de volumul de munca pe care il presupune functia. Acestia lucreaza 40 de ore pe saptamana din totdeauna ceea ce cadrele didactice habar nu au. Nu vad de ce pesonalul auxiliar este vazut in acest fel de catre dv deoarece studiile sunt similare. Inainte sa vorbiti, informati-va. Cat despre personalul nedidactic, acesta ar trebui respectat pt ca fara el ati sta in mizerie. Iar despre salariul acestora….v-as dori sa traiti o luna de zile cu acesta. !!
Bună ziua, la școală se merge pentru a învață , să ne pregătim pentru a avea o meserie în viitor nu pentru bani sau mancare. Burse doar pentru elevii olimpici și cei care obțin nota 10 la examenul de capacitate și bacalaureat. Salariile bugetarilor și recalculare pensiilor au creat acest deficit bugetar.
Sunteți în urmă, tovarășe, la școală mergem ca să facem socializare, să ne comparăm ținutele, să facem mișto de profesorii ăia fraieri pe care-i avem la degetul mic al lui tati și mami, și în general pentru orice doar pentru învățare nu. Iar asta au cauzat-o miniștrii, de-a lungul timpului, stabilind că e nevoie de ”fericire” în școală și nu de instrucție. De educație – inclusiv cei 7 ani de-acasă – nu mai aducem vorba.
Clasa politica nu plateste pentru nimic. Copiii trebuie sa plateasca pentru ca ei sunt urmatoarea generatie dupa parinti si parintii nu mai au cu ce sa plateasca.
Pana la urma, ajusteaza doar ‘bursele studentilor’ sau ajusteaza toate bursele? Si pentru studenti si pentru elevi sau doar pentru studenti?
Cum să schimbi regulile in timpul jocului? Exista un calendar al mobilității cadrelor didactice in plina desfășurare. Oamenii ăștia au habar despre ce vorbesc?
Eu aștept cu nerăbdare măsurile d-lui ministru cu privire la cele 180 de „institute si stațiuni de cercetare” care – majoritatea studiază nimicul. Vreau sa văd comasare, optimizare, eficientizare și- mai ales- eliminare dublului standard în ce privește cele două componente ale Ministerului Educației și Cercetării 😐
La profesorii itineranti si logopezi deja le-a marit norma cu 12,5%, pe tacute si este noapte, dar dotari pentru cabinete ZERO lei. Minimum de maculatura ceruta. de incompetentii de pe scaunele șefimilor, minim un top de hartie, 500pagini. Norma de elevi e cam tripla in realitate, ca nu vor sa scoata posturi, dar canta toti ministrii despre ,,integrarea copiilor cu CES”. Vau herele de vacanta nu cred ca din scoala mea a luat cineva, adica esti obligat sa dai 800 pentru 600 si ceva de lei. Vor iesi la pensie pe capete, mai multi ca dupa pandemie, iar de venit…sa vina PSDNLul care a furat de a dus tara in faliment, sa predea ei cum se drege busuiocul dupa ce-ai furat.
Dacă îmi permiteți …ar trebui cumva integrat și USR în PSDNL, că și data trecută când au prins loc în guvern au pârjolit tot , mai rău decât popoarele migratoare în trecut. Împrumutul făcut de ministrul Cîțu în pandemie a adus doar datorii imense și nu știe nimeni ce s-a făcut cu banii….așa că, pentru militanții, ,Vrem o țară ca Oradea” …ce
să mai vorbim acum?…asta o să
avem o țară ca un oraș!
Salariile au crescut la stat fără să existe în mod real această posibilitate iar acum când se vede că nu mai sunt bani, in loc să se bucure pentru perioada în care au luat salarii mari, oamenii comentează că se reduc veniturile.
Pai bugetarii să vină la particular, să vadă cum este că aici, n-a mai crescut salariul de foarte mult timp iar diferența între salariile de la privat și salariile plătite de stat pentru oameni cu aceeași pregătire (fie medie fie superioară) este foarte mare.
Sunt avocat cu vechime peste 20 ani, intr-un mic oras. Multi colegi castigam net 4500 – 5000 lei/luna ( cei care nu avem contracte cu primarii, cu societati) In luni foarte bune, din cand in cand 6000 poate spre 7000 net..
Jandarmul de 19 ani, cu liceu, de la poarta Judecatoriei, care butoneaza telefonul si ne priveste de sus, am auzit ca ar castiga 6000 net, iar cel cu vechime – tot studii medii – spre 8000 lei.
Grefierii cu ceva vechime castiga peste 8000, poate 10000 si ies la pensie dupa 20 ani activitate cu pensii speciale.
Profesorii iau 8000-9000, am.auzit ca unii cu vechime si grade peste 12000 desi … calitatea elevilor per ansamblu scade.
Noi avocatii nu avem concedii de odihnă plătite – nici măcar o zi , concediile medicale se platesc in condiții mai stricte decat cele de la stat. Pensiile sunt mici spre foarte mici – pentru majoritatea celor dintre noi, dar iesim la pensie la varsta similara pensiilor normale de stat. Sigur exista exceptii referitoare la avocați care câștigă lunar sume foarte mari și care au pensii mai mari , dar sunt extrem de putine (noi avem un sistem propriu de pensii, nu primim pensii de la bugetul de stat).
Noi plătim în schimb impozite din care sunt plătiți oamenii bugetari de lângă noi, multi cu studii medii, dar cu salarii mai mari decât veniturile pe care le avem multi dintre noi înșine.
DECI da, câtă vreme noi cei din privat nu putem mai multe impozite, câtă vreme alte surse imediate de venituri la stat nu există ,
Toată lumea trebuie să strângă cureaua și prima oară se acționează normal acolo unde se poate cel mai repede apoi, sigur, vor fi reduse și celelalte categorii.
Toată lumea vrea ca ceilalți să facă economii, dar el însuși să își mențină regimul de viață.
In plus mi se pare o mare perversitate : oamenii se plang de sărăcie dar toți săracii ăștia care se plâng îi vezi că umplu plajele din Grecia Spania Italia Turcia Egipt, că umplu parcările cu tot felul de masini de firma.
Toti , de la mic la mare trebuie sa suportam austeritatea.
Noi oamenii oarecare ( nebugetari) deja o suportăm – austeritatea – de ani de zile fără să ne mai plângem.
Iar legat de burse eu știu că la școală mergi ca să înveți, iar excepțional nu inseamna in nici un caz 9-10 ci înseamna doar copiii calificați la olimpiadele Naționale, nicidecum orice copil care avea media 9 – acela e un copil bun si atat, dar nicidecum excepțional
Caci de asta cresc toți și se cred excepționali cand ei sunt doar normali.
Daca 9 e exceptional ….cel care ia nota cinci este bun?! E absurd.
Sa se reduca tot. Si cand vom fi bine si vor fi fonduri, sa se dea cum va fi bine atunci
Altfel, acesti copiii care se bucură acum pentru 200 RON bursă semigeneralizata o vor plăti peste ani cu varf si indesat, prin impozite, caci toată această datorie a statului o platim si noi cei maturi dar până la urmă o vor plăti si ei.
Salariile alea de 8.000-9.000-12.000 de lei de care vb dvs. sunt ale profesorilor cu peste 25 de ani vechime si cu grad. Daca dvs. peste 25 de ani vreti sa ramaneti la 3.000 de lei, sa va fie de bine. Dar revenim la salariile celor care abia au intrat in invatamant. Stiti cine se inghesuie in invatamant pe 3000 si ceva de lei? Ori pasionatii cu bani de acasa, ori cei mai …. din curtea scolii! Va e greu la corporatie cand va certati in mailuri, asa-i? Nici nu intreb ironic. Sa vedeti ce greu e sa negocitati pe viu cu sute de copii zilnic, ei neavand gandirea unui om mare. Ne platiti salariile? Bine ca ne atacati pe cei care va educam sa puteti avea un job in viitor, nu pe toate sinecurile. De ani de zile PIB-ul pentru educatie nu a fost respectat, acum il si reduce. Va mirati ca scade nivelul educatiei? Luati-va de guvern care pune la minister ministri ai educatiei care nu au calcat la catedra in preuniversitar in viata lor. (Deca, David). Cand au facut greva, profesorii au fost blamati. Nu au cerut averi, au cerut decenta in salarizare. Si profesorii au facultati. Cu specializarea materiei predate + modul psihopedagogic. Si profesorii au familii, copii si nevoie sa traiasca. La greva, au fost tratati ca niste baby-sitteri. Problema a fost cu cine lasa parintii copiii. Vreti profesori de calitate, respectatii! Unii dau 3000-4000 de lei sa aiba o bona grija numai de propriul copil, da un profesor are grija de cate 25 deodata si ii mai si educa. Multi parinti is satui sa stea cu propriul copil, dar profesorul? Sa ii invete, sa ii educe, sa fie de toate. Si faptul ca nu invata copiii? Invatatul e un proces continuu. Sunt convinsa ca dvs. ca avocat ati invatat mult si acasa, nu doar la scoala si cursuri. Acum nu mai sunt copiii supravegheati si acasa. Sunt lasati cu telefonul in mana. Noi lucram cu ce ne aduc parintii de acasa, in primul rand. Si sa nu mi-o luati in nume de rau, mi-as dori sa aveti si dvs. si oricine intreprinde o MUNCA CINSTITA o decenta in calitatea vietii. Iar salariul si pensia se reflecta in calitatea vietii. Cum spuneti dvs. de cativa profesori care au ajuns la maximul posibil, asa si societatea traieste cu impresia ca avocatii sunt plini de bani. Pentru 10% din personal sau mai putin, se generalizeaza. Va rog sa intelegeti ca unii profesori nici macar 25 de ani nu au de viata. Dar au chirii, facturi, nevoi, rate. Ca orice om. Noi ne atacam intre noi, clasele muncitoare, de ciuda salariului, in loc sa ne coalizam pentru decenta. Toti. Munca e bratara de aur si noi vrem sa o amanetam de ciuda pe cea a vecinului in loc o dam in cap adevaratilor hoti.
Foarte corect ați punctat! Mulțumim!
dau o soluție simpla:tăierea pensiilor speciale,indemnizațiilor și tuturor facilităților hoților din guvern,parlament,ccr…și se umple visteria tarii imediat…personal,fiul meu cu 9.71 ia bursă de merit,cu mențiunea la sf.anului,e meritul lui,dar sunt părinți care plătesc sute de lei ptr pregatire la diverse materii,pe care bursă de merit nu o acoperă pe cea a cheltuielilor….sa nu mai spunem și de faptul ca noi părinții cumpărăm marker,dotat clasele cu mobilier,imprimanta,auxiliare,etc….nu mai vorbim de programa școlară ,de profesori care în loc sa se concentreze la elevi,trebuie sa facă hartogarai,ca asta e pe primul plan,ii îngroapă în chestionare,și pe noi părinții la fel…urgent!!,de completat,nu contează ca e sâmbătă, duminică….ma opresc aici din scris ca ar mai fi un milion de lucruri de zis.
Da, vă cred că doar atât câștigați. Vă respect munca, dar nu mai mințiți. Am o verișoară avocat și știu ce vorbesc. Eu am 25 de ani vechime in învățământ, grade didactice și iau în mână 5000 de lei lunar. Unora li se pare mult, știu. Dar nu știu cum se face că nu ne ajung banii de pe o lună pe alta. Și nu ne permitem niciodată extravaganta de a pleca in concediu. Avem mai mulți copii și investim în viitorul lor, avem pământ și animale de îngrijit, avem taxe și impozite de plătit, facturi, reparații etc. Nu ne plângem, dar nu ne mai arătați cu degetul. Am muncit pentru a ajunge unde sunt azi, ca oricare alt om. E timpul să ne unim și să ne respectăm unii pe alții, să ne rugăm unii pentru alții , altfel e greu de spus ce va urma….
Îmi pare rau sa vad ca oameni cu studii superioare ( facute la timp, cred) expun largului public de aici o viziune comparabila cu cea a unui copil din clasele primare. Exemplu: un copil renunta la bomboane pentru a strange bani de o bicicleta, insa nu are certitudinea ca până vine vara o va putea si cumpara.
Incompetenta de a cauta informatii valide, alături de o media defectă duce către intelegerea gresita a sistemului bugetar.
1. conform Bancii Mondiale, Romania are (din totalul oanenilor angajați) doar 13.5% bugetari. ( Ungaria are 26%, Franta are 31% si cam toate statele membre ale UE sunt peste noi la aceste capitol. Daca va este greu sa cautati un simplu raport al bancii mondiale, căutați pe Eurostat.
2. Din acesti 13.5 %, cei main multi incaseaza salarii mai mici decat ale dvs., insa cu toate acestea, dvs tot despre ei tindeti sa vorbiți. Iar cand vine vorba de nivelul de pregătire a bugetarilor, nu sunteti in masura sa va dati cu parerea, sunteti doar un „avocat dintr-un oras mic”. Au mai fost avocați din orașe mici, insa ei s-au descurcat altfel. Dl Enache (cel de a fost la CCR) a fost un simplu avocat la Vaslui, care incasa acum cateva saptamani incasa si pensie si salariu de la stat, deci cred ca tot cei din breasla dvs. sunt mai „păguboși”. Ati fi putut sa va incepeti comentariul vorbind tocmai despre colegii dvs.
-Bursele copiilor sunt nimic pe langa calcularea normala a unor pensii ( care asta se calculeaza dupa metode SPECALE).
-Bursele copiilor sunt nimic pe langa impozitarea pe cifra de afaceri a unor companii ( Profi e pe minus, Orange e pe minus, Vodafone e pe minus, iar lista poate continua mult de aici incolo, insa doar pentru tara noastra)
Bursele copiilor sunt nimic pe langa impozitarea cu un procent mai mare a „marilor averi” ( peste 1mil euro), cu toate acestea, actualul guvern considera pensia de 3000 de lei ca fiind mare si trebuie sa mai ia de acolo ceva.
Indiferent de perioada si de criza, o tara cu viziune stie ca trebuie sa investeasca in resursa umana ( vezi modelul francez , japonez etc.), la noi e invers. Se lovește in educatie si cercetare, iar mai apoi te miri de incompetenta clasei polititce. Nu vorbesc de actuala clasa politica, intru cat la aceasta chiar sunt goluri cum nu au mai fost oana acum in ultimii 35 de ani.
Poate ar trebuie si la noi sa fie o lege care sa zica ca daca nu ai terminat o facultate pana in 30 de ani nu ai ce cauta in partea „centrala a politicii”.
Va doresc sporuri!
Profesorii cu 7000-10000 salariu există, au între 20-30 de ani vechime, sunt DOXĂ de carte, da, da! La grade se învăța, nene!
Nu e salariu mare pentru munca depusă, trebuie triplat. Nu puteți struni un copil într-un parc, lângă un raft cu dulciuri sau jucării, propriul copil, n-ați văzut?
D-apăi să-i disciplinezi, să-i dezveți de vicii și să-i mai înveți și carte, să te mai și îndrăgească, meserie grea!
Deci tu ca avocat mentionezi ca un profesor castiga 8-9000 de lei sau chiar 12000? Asa pot mentiona ca știu și eu avocati care cartiga 10000 de euro pe luna. Ai întrebat cat castiga un profesor debutant si, dupa prima crestere de vechime, cu cat ii creste salariul? Profesorii cu salariile acelea uriase sunt cei cu toate gradele luat, vechime de peste 25 de ani sau profesori universitari asa ca nu generaliza cand un prfoseor debutant din oraș traieste de la o luna la alta daca nu are locuinta proprie
Se da admitere la INM sau dacă aveți 5 ani vechime ca avocat puteți sa dați examen pe post la procurori sau judecători!Baftă!
Nu mai jeliti,puneți mana pe carte și la muncă, dacă va tine bibilica!!
Distrugeți tot!
Am gradul didactic I și beneficiez de reducerea normei didactice de 2 ore. Așa, abia îmi iese norma. dacă se mai adaugă ore în norma didactică, ce fac? Nu mai sunt ore la școala unde funcționez. Fiind în mediul rural, cea mai apropiată școală este la 14 km – și acolo sunt probleme cu normele didactice. Eu ce fac – și alții camine?
Aproape toate etapele mișcării personalului didactic au trecut: vacantare, restrângere de activitate, completări de normă etc.
Eu mi-am făcut datoria – poate mai mult decât a trebuit … și, aceasta este răsplata …
Cunosc muți profesori, cu toții sunt revoltați!
Noi suntem vinovați pt. situația economică din țară? Pe seama noastră, a celor din învățământ trebuie să se facă economii? Noi care am făcut apostolat, și așa, pe salarii foarte mici?
Crescând normele didactice și comasând clase și școli se obține CALITATE?
Trebuie ca toți șă ne unim, să protestăm, să facem grevă și orice este nevoie pentru binele învățământului românesc!
Și cum facem dacă incadrarile au fost făcute încă din iarna? De unde mai scoatem 2 ore? Tot ce a fost peste 18 ore a fost declarat vacant și a fost publicat. Suntem majoritatea in situatia aceasta. Gândește cineva? Că sa nu mai spun că daca se mareste numarul elevilor la clasa, multe scoli din mediul rural intra la simultan.
„Guvernul estimează că impactul acestor măsuri care vizează Educația este de 0,21% din PIB în 2026”. 0.21% !!!!!
TOT bugetul educației a fost parcă de 3,23 din PIB. Cu contribuții din fonduri europene, conform calculelor pe hârtie.
Se bazează pe lipsa de unitate – dacă anul nu începe cu o grevă generală, niciodată n-o să mai ridice nimeni capul.
Burse de…studiu😂🤣😂. Ce studiază? Adică totuși dați burse in continuare, mai mici dar tot dați, celor băgați, întru politica de neînțeles a guvernului, la liceu, cu medii de 2. În loc să scoată similar ca număr, clase de profesionala. Pai aceștia cu 2 la EN, mulți au medii peste 7.50 din generala, date pe…caiet, pe prezența (majoritatea)etc. chiar daca la EN aluat nota 1. Așa, toți acești „liceeni de excepție” iau burse de… studiu 🤨. Proasta politică. Copiii trebuie educați să învețe pentru ei înșiși nu pentru rasplată. Până acum vreo 10 ani nici n-ar fi visat la burse și erau mai implicați. E drept că…țigarile sunt scumpe, la fel blugii rupți și bananele.
Cu plata cu ora e in regulă sa o micșorați, poate mai renunță cei titulari de 40 ani, lipiți de scaune pe viață, de 65+. Norma de 20 nu ar fi așa mult, doar că au fost etapele de mobilitate și unii au luat posturi, restrângeri, detașări completări, pe normele de 18. Anul acesta nu e legal. Trebuie o altă lege să modifice legea organică 198/23. Trebuie răsturnat iar calculul din iarnă, refăcute liste de posturi, litigii lansate de ce care au luat posturi deja, 18 in cap.
Și da, vedeți că sunt clase cu 7 elevi, cu elevi înscriși fictiv in cataloage. Puteți uni clase chiar cu specializări diferite, că la cultură generală e același lucru. Și…mai faceți cate un recensământ al cadrelor didactice de specialitate la tehnologic că sunt specializări fără acoperire, în resursă umană ce sa zic de inserție profesională a absolvenților, că se pensionează și nu vine nimeni în loc, dar clase se aproba. Acum vreo 4-5 ani abia se făceau clasele sau nu se făceau la licee tehnologice iar acum „da peste” de ore.
rețineți cuvintele mele:
– am votat dreapta toată viața mea. 30 de ani!
– mărirea normei didactice va rămâne o greșeală istorică a acestui guvern care ne spune atât de multe despre gândirea obtuză, stahanovistă, buldozerista limitată pe care o are.
– va crea un haos uriaș în sistem iar în conjuncție cu noile planuri cadru vor da lovitura finală sistemului de învățământ. Abia acum.se vede ce se dorește de fapt, poveștile cu cât de rubine vor face noile planuri cadru au fost pura perversitate.
-aceste gânduri au fost scrise de un om care știe cât de mult te epuizează 18 ore de predare. un om care a preferat dintotdeauna sa nu aibă ore suplimentare .
Peste trei ani o să fie o victorie triumfală a partidelor extremiste.Prin distrugerea a ceea ce mai reprezintă învățământul se face partie pentru hauristi. Abia aștept alegerile și o sa pun stampila pentru dispariția acestor partide de la guvernare. Propun închiderea școlilor pentru plata partidelor, pensiilor speciale, pentru sinecuriștii din consiliile de administrație, pentru acordarea de pensii suplimentare celor de la curtea constituțională, pentru prăduirea bugetului de către primăriile cu ocazia festivalurilor, zilelor orașelor, comunelor, pentru a platii asistații sociali care nu vor să muncească, pentru cohorta de băgători de seamă din ministere, inspectorate școlare.
Astfel, învățământul o să salveze deficitul bugetului și peste trei ani o să fie potopul.
Reforma in educatie: norma didactica de 18 ore!
înțeleg că se păstrează bursele de „studiu” adică cele tehnologice sau reziliență aiurea, dar mai mici. Bani pentru nimic. Ce bursa de studiu? Ce studiază ?? Mă refer la liceele unde sunt admiși cei cu note de 2. Înțeleg că în clasa aIX a primesc toți aproape …pe baza mediei din clasa a VIII-a, unde se dau note pe caiet și pe orice iar la EN iau nota 2? Iar vor lua toți, plus gratis masa și transport și în rest nimic. Rău destul! Ar trebui să dați un premiu la sfârșitul anului, nicio bursă. Mulți, nu din burse trăiesc că au părinții salarii sau nu le declara. Cei cu probleme au bursa socială. Foarte rău i-ați învățat, să primească pomeni pentru nimic doar pe prezență! Pai dorm in clasă sau se joacă pe telefon, care-i problema? și să aibă impresia că sunt de liceu, când ar putea face o meserie și dacă se mai maturizează pot continua un liceu cu diferente.
Stai sa ghicesc: toată luna august vom face dosare de completare a normei și vom sta până dimineața în ședințe publice. Deci se taie și concediul de odihnă.
Dar, pensiile speciale când le tăiați?. Sa vedeți ce economie la buget se face….
Pentru bursele sociale, recomand o ancheta socială, obligatorie! Parintii copiilor nu lucreaza legal, dar toti au case si mașini! isi duc copiii la scoala, cu mașinile si ei cer bursa socială!
…La o școală mărginașă din București,unde am predat, multe dosare de bursă cuprindeau o declarație pe proprie răspundere,legalizată, din care reieșea că familia nu are niciun venit!Desigur,nimeni nu putea să creadă că,neavând niciun venit,totuși,supraviețuiesc!Desigur, bursa le era aprobată!
Exact ce vă scriam săptămâna trecută.
Cel putin 20.000 norme/posturi vor fi desființate.
Plus PCO la nivel tarifar orar de muncitor necalificat.
Adio prime de carieră didactică.
Îmi e teamă ca din 2026 urmează și tăierea sporului neuropsihic si a normei de hrană.
Adică fix 25% ca in 2010 ca si cum ar fi criză economică mondială desi Romania NU este in recesiune.
Totuși, mai întreb încă o dată.
De unde vor lua acum, după parcurgerea a 2/3 din mișcarea personalului cele 2 ore de fiecare cu care vor sa mărească norma?
Când vor schimba legea 198/2023?
Când vor emite metodologia?
Bilijan nu da doi bani pe educatie! El viseaza Romania un mic land german, cu strungari, frezori, fierar betonisti. Lui nu i plac oamenii care gandesc. Desi in Oradea este teatru si filarmonica, nimeni nu k-a vazut vreodata pe Bolojan la vreo piesa de teatru sau concert…Nu mai zic ca a vrut sa desfiinteze renumitul ansamblu Crisana…un tip acultural.
Dar socuetatea va vrea calitate.
Doki ai dubla specializare ,dar,, stai „prost cu gramatica,este important ca toți profesorii indiferent de specialitate sa ,,stea ” bine cu gramatica.
De inspectorate școlare nu spuneți nimic?
2 ore nu e chiar așa mult! Mai scade plata cu ora la sinecurile (termenul în trend, azi-mâine, limbaj de lemn) de 62-65+ care STAU și citesc iar elevii se joacă, pe câte o normă și 1/2. Problema e că nu prea e in regulă sa crească norma din mers, că oamenii au participat la etapele de mobilitate pe posturi normate deja cu 18, conform legii. Dar puteți „ajusta” admiterea la liceu cu medii sub 5, să treacă automat elevii la profesionala. Mai uniți clase chiar cu specializări diferite, anul asta și de la anul puneți prag de admitere la liceu. Va dați seama că trebuie refăcute toate încadrările, aprobate deja din iarnă. Dar, dacă puteți lua o astfel de măsură, incepând din toamna, printr-o lege, că Legea 198/23 e lege organică și nu merge schimbarea doar din pix, atunci nu uitați și să abrogați toate prelungire titularilor până la 70. Găsiți o formulare, ca cei pensionabili 62,5 femeile și 65 barbații, să ia ultimii, orele rămase după toate etapele de mobilitate. Așa, ce faceți? Că sinecurile amintite mai sus, rămân pe post, nu renunță, că toate orele se împart DUPA ce iau ei +( Doamne, ferește!, ce lipsa de bun-simț și unde mai există ideea că batrânii ar fi empatici) și profesorii tineri, înscriși pe la pedagogii digitale, care dau in fiecare an examene, care doresc sa fie profesori, pleacă. Unii au luat strict 18 ore! Ce fac la toamnă? Vor fi litigii, rezolvați altfel anul acesta.
Studiați întâi legislația! Cei 65+ nu iau ore decât după ce se asigura normele pt cei sub 65.Numai ca de unde sub 65 ? Asta e problema. Ca sa te titularizezi dai un concurs chiar serios,trebuie chiar sa știi carte! De aceea atâtea note grav de mici la examenele de titularizare.
In acest timp la CC primesc prime de pensionare, partidele primesc milioane, pentru pensii speciale se platesc miliarde.
Multa sanatate tovarasilor de la guvern!
Traiasca pensiile.speciale, sinecurile bine ascunse, jaful din banii UE si ajutoarele pentru lichele. Data viitoare se va vota Simion in draci.
Scadem salarii 10%, nu le mai dam bani la pro(şti)fesori, le luam voucherele de vacanta, de ce aveau si ei, pro(stii)fesorii, le bagam clase de 41 de elevi (impotriva unor legi europene), nu le facem statutul profesorului, nu facem o lege clara a educaţiei, nu facem nimic noi (oamenii care avem pensie specială pentru ca „mi-a zis mama ca sunt speciaaaal”), furam mai departe ca n-are cine sa ne acuze de furt, ca avem judecatorii nostrii pusi in functii, iar daca pro(ştii)fesorii fac scandal, procedam ca dom’ profesor „Iohanes” si le zicem „Nu va e rusine?” si mergem mai departe pentru ca ei sunt pro(sti)fesori.
Rusine!
pai cum sa estimezi tu un impact pt astfel de măsuri?Ai ajuns sa faci economie în educație,când educația a fost declarată o prioritate? Rușine!..in plus nu te gândești tu guvern,că prin mărirea normei , fără să crești salariu,este că și cum ai scădea salariul la profesori?Pe urma,cum poți tăia tu bursa unui olimpic național cu premiu?Că asa ceva nu era în 2022…eu in plus as mai pune pe lângă bursă pe care o ia un premiant la națională timp de un an și o creștere de salariu la cadru didactic care a pregătit elevul,echivalenta cu acea bursă lunară a elevului timp de un an.
Cum sa primească beneficii profesorii pentru rezultatele elevilor, când se știe foarte bine cât investește un părinte în meditațiile suplimentare pentru ca un elev sa poată face față? De ce nu declara veniturile din meditatii? De ce în cele 8 ore cât ar trebui sa lucreze ei prestează jumătate la privat?
Dar tu știi cât este salariul net au unui profesor?
Știi ce înseamnă să predai, să dai examIen aproape în fiecare an, să dai grade etc. ? MAI GANDESTE ÎNAINTE SA VORBEȘTI!
MAI INFORMEAZĂ -TE!
Nu se face meditație la toate materiile!!!
@parinte, sunteti foarte amalgamat in exprimare, habar nu aveti despre ce vorbiti, cu toata stima… 8 ore, privat, premiere … reveniti-va!
Aveți dreptate fără meditații copii nu fac nimic și vor salarii mari și nu se lucrează în clasa vu ei nu vin la ore fac diferențe etc
Doar ca nu toata lumea are posibilitatea sa lucreze in scoli cu elevi capabili de performanta. Si va pot spune ca este mai greu din multe puncte de vedere sa lucrezi cu copii slabi si agitati decat cu copii de performanta.
Nu contest deloc ca e de munca in plus pt a atinge performanta, dar…
Propunerea de a acorda burse cadrelor didactice care au pregătit elevi ce au obținut rezultate la olimpiade mi se pare, în mod clar, una nefundamentată și inadecvată. Este esențial să înțelegem că elevii care ajung să participe și să câștige la olimpiade nu depind exclusiv de un singur profesor, ci de o pregătire complexă și adesea suplimentară, finanțată pe propriile lor cheltuieli sau ale familiilor acestora. Mulți dintre acești elevi sunt nevoiți să plătească pentru sesiuni de pregătire individuală sau participarea la cursuri suplimentare, în afacerea școlii. De asemenea, succesul lor nu este doar rezultatul muncii unui singur cadru didactic, ci al unui efort colectiv. Prin urmare, acordarea unor stimulente financiare exclusiv profesorilor care au pregătit acești elevi ar fi o abordare eronată, care ar ignora realitatea că performanțele elevilor sunt rezultatul unei investiții considerabile din partea lor și a familiilor acestora, nu doar al muncii unui singur educator. Mai mult, aceasta ar putea crea inechități între cadrele didactice, ignorând contribuția colectivă.
Premiile pentru profesorii care pregatesc acesti copii deosebiti, olimpici nationali si internationali sunt laudabile, doar ca acestia se pregatesc in privat, cu sustinerea parintilor! Profedorii pregatitori nu sunt cei de la clasa, asta o stie toata lumea. Nu avem nici o clasa in care sa se predea/lucreze cu olimpici programa olimpiadelor! Acesti copii cunosc manualele de la clasa cu mult inainte sa inceapa anul scolar, ei se fapt nu invata nimic la clasa din materiile la care performeaza!
Lidia Bileca, vorbesti tampenii mai mari decat tine.))) TOATA LUMEA stie ca elevii se pregatesc cu profesorii lor, fiindca trebuie sa existe o continuitate in logica invatarii dintre profesor si elev. Ce spui tu e o diversiune a unui om josnic. La sfarsitul fiecarei olimpiade sunt tabele cu profesorii si elevii participanti si premiati. Iar parintii, de aceea isi aduc copiii la anumtie scoli, fiindca stiu ca profesorul X sau Y ii pregateste si pt. Olimpiade, Nu mai vorbi tampenii de 2 lei! Serios, rade lumea de tine!
Si chiar daca folosim ipoteza ta, tot niste profesori, ca doar n-or fi vanzatori in piata, cei ce i-au instruit!
@Bileca aka Angela . vorbesti tampenii, scuza-ma, ce naiba sunt diversiunile astea puerile?
ori esti pareroloaga? Esti singura entitate umana din scrisul careia am vazut enormitatea asta. Crezi ca dupa zeci de ore de pregatire cu mine (si ca mine, alti colegi) un copil mai face pregatire si cu alti profesori? Exceptie, centrele de excelenta, dar in acelea se face sporadic *si culmea, tot cu profesori, nu cu vanzatori in piata, la urma urmelor). Ii jignesti, in primul rand, pe copii. Cand pregatesti un copil pt. olimpiada exista un fir logic al pregatirii, un stil al profesorului, niste metode. Vorbesti sa te afli in treaba, nu cunosti nimic din nimic! )))
Râde lumea de tine, râd părinții olimpicilor!
deci salariile scad cu 10 % .
altii fac scandal pt ca pierd sporuri …
și altii mai destepti iau mii de euro prima de pensionare. de la buget , evident
Îi bun .
„Căci România este țara oamenilor atenuați, a oamenilor care, în loc să sfârșească în nebunie, sfârșesc în impotență.
Unde este acel fluid vital care să circule în acești oameni, ridicându-i cu o forță irezistibilă înspre regiuni iraționale…?”
(Emil Cioran, Singurătate și destin)
Domnilor, Prim ministru si Ministru al Educației,
Cum intenționați să „salvați România”, dacă înghețați chiar ceea ce ar trebui să fie fluidul ei vital – Educația? Parafrazez,, in cunostinta de cauza, nu ne mai permitem să fim atenuați, iar dumneavoastră nu aveți dreptul să contribuiți la această atenuare.
Vă cer, cu toată seriozitatea și responsabilitatea, să înțelegeți că nu este loc de compromisuri periculoase. Educația nu este o cheltuială, ci o investiție. Este granița dintre stagnare și progres.
Vă propun un act de normalitate, nu o utopie: inițiați și promulgați o lege cu valabilitate pe 4 ani prin care salariile miniștrilor, senatorilor și ale întregului Parlament să fie ajustate la nivelul unui debutant în sistemul bugetar – 800 de euro net lunar. Este un gest de bun-simț, de solidaritate și, poate, de recâștigare a încrederii celor care v-au votat. O LEGE, nu promisiuni.
Și, vă mai rog insistent: nu vă atingeți de bursele elevilor și studenților. Nu”micsorati” salariile profesorilor. Nu acesta categorie a adus țara în impas. Dimpotrivă, ei sunt printre puținii care o mai susțin.
Sindicatele din învățământ au anunțat deja: de la 1 septembrie 2025 va fi grevă generală. Nu ca un capriciu, ci ca ultimă formă de apel.
Aveți acum șansa de a nu rămâne un alt nume într-un șir de dezamăgiri. Aveți șansa de a pune o cărămidă la temelia unei reforme reale. Dar aceasta începe cu respectul.
Pentru școală. Pentru dascăli. Pentru viitor.
Practic scad și salariile cu 10%, taie și voucherele de vacanță și norma de hrană, scade și plata la PCO deci o să fie jale în învățământ, multă lume o să plece sau nu o să mai vină.
Am dublă specializare.Info și fizică. De 3 ani iau ore la PO la fizică la insistențele directorilor școlilor la care predau. Pur și simplu nu vine nimeni din urmă la științe. Fizică, chimie, biologie, mate …. PRĂPĂD. Și vine și perioada de pensionare a decrețeilor.
Mă rog, vreau săi transmis pisologului de UBB și bolojanului să se apuce de învățat fizică, pentru că nici eu și nici alți colegi NU vom mai lua ore la PO din toamnă și pentru că se mărește norma dar și pentru că scade la jumătate slariul la PO deși facem același lucru ca la norma de bază dar fără să avem bani de concedii.
Sper ca sefii din sindicate sa se trezeasca repede! Altfel, va fi jale! AUR te mananca pe viitor, tradatorilor de politicieni! Cei din educatie si sanatate v-am votat masiv, iar acum va bateti joc de noi!!! Va fi vai si-amar de voi, pnlpsdudmrusr!!!!
Nu e problema!Bagă AI!Va face centre pilot și va arăta ce bine și ieftin este.In UK deja este de anul trecut o astfel de școală.Ei ce urmăresc, ce vor sa facă de anul trecut și nu știu cum!Acum ca i-am votata toți sa rămânem în UE.Au scos la înaintare un tocilar la matematică și ei ,pe ascuns ,își fac afacerile.Base își obține drepturile, Udrea iese din închisoare etc..
niste derbedei…..