De ce părinții își dau copiii la meditații? Profesorul Ovidiu Șontea: Dacă ai în clasă 30 și ceva de copii, tu nu poți să personalizezi lecția în detaliu. Atunci cel cu care face meditații o personalizează atât cât trebuie

17.637 de vizualizări
Lipsa de implicare a unor părinți în educația copiilor
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
Ovidiu Șontea, profesor de Matematică la Colegiul Național „Tudor Vianu” din București, a explicat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, care sunt motivele pentru care părinții își dau copiii la meditații. „Dacă ai un liceu bun și ai în clasă 30 și ceva de copii, tu nu poți să personalizezi lecția în detaliu. Atunci cel cu care face meditații o personalizează atât cât trebuie”, a spus acesta.

Profesorul a menționat care sunt aspectele care se află în spatele deciziei părinților de a-și da copilul la meditație:

„Acum întrebarea este de ce se fac aceste meditații. Evident că s-a întrebat și ministrul, evident că toată lumea se întreabă „de ce părinții cer aceste meditații?”. În primul rând, bănuiala mea este că (meditațiile – n.red) sunt ca o centură de siguranță „hai să fac ceva pentru copilul meu”, dar mai vin lucruri în spate pe care nu știu dacă le vede toată lumea. Gândiți-vă că, dacă ai un liceu bun și ai în clasă 30 și ceva de copii, tu nu poți să personalizezi lecția în detaliu. Atunci cel cu care face meditații o personalizează atât cât trebuie. Ai 33 de copii, sigur că dorința este să rezolvi toate problemele și să-i faci pe copii să înțeleagă, dar nu vei putea, oricât ai face și în plus, apropo de ceea ce facem după, pentru că există profesori care fac lecții în plus pro bono, evident, în școală”, a precizat profesorul.

Ovidiu Șontea a spus că meditațiile sunt căutate de părinți pentru personalizarea lecțiilor:

„Deci, aceste lecții sunt căutate pentru a personaliza. Acum nu știu dacă profesorii de mate sau de română nu-și fac treaba asta. Eu am bănuiala că majoritatea profesorilor vor să facă treabă în școală. Vorbesc de mate și de română, că asta era discuția”

Informații de context

Ministrul Educației, Daniel David, le-a transmis părinților în martie să nu mai exagereze cu meditațiile, precizând că instituția pe care o conduce nu susține și nu impune acest fenomen, ba chiar îl descurajează, potrivit TVR Info.

În conferința de presă de prezentare a raportului QXDaniel David s-a declarat „un susținător al meditațiilor bine reglementate” și a făcut trimitere la reglementări fiscale sau legate de conflictul de interese în cazul meditațiilor, apreciind: „Haideți să recunoaștem că avem nevoie, că există”.

Profesoara Lavinia Betea a vorbit, la DCNews, despre situația în care profesorii le cer copiilor de la casă să vină la meditații. Aceasta a afirmat că fenomenul „ar trebui pedepsit foarte dur” și a adus în atenție că sunt cadre didactice care spun că medicii cheamă pacienții la cabinetul privat, doar ca să aibă justificare că fac meditații cu propriii elevi.

Ionela Neagoe, directorul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București, a declarat, pentru Observator News, că „se poate învăţa şi fără meditaţii”. Profesoara este de părere că „trebuie oprită această nebunie” și părinții trebuie „să înţeleagă că această nevoie este doar a lor, nu şi a copiilor”.

Aproape jumătate dintre elevii de liceu din România apelează la meditații pentru a se pregăti suplimentar pentru Bacalaureat, iar 24,8% dintre liceeni se bazează pe ajutorul profesorului de la clasă, conform studiului Liceeni din România. Implicarea și autonomia liceenilor, realizat de Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Ministerului Educației și Cercetării. 

Dorica Boltașu, profesoară la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre mediații și a spus că „la română, cel puțin, nu mai este atât de greu” și că elevii ar putea să învețe singuri. Cadrul didactic a precizat că „sunt niște generații puțin dispuse la efort, distrase de tot felul de dispozitive”.

Suma necesară pentru a acoperi costurile meditațiilor, programelor after-school și materialelor didactice, pe care părinții participanți la un studiu realizat de organizația Salvați Copiii România spun că o plătesc anual este cu 45% mai mare decât era în 2021 și de trei ori mai mare decât în 2018. Potrivit studiului prezentat de organizație, costul mediu total anual a crescut până la aproape 10.000 de lei, cu o evoluție crescătoare în funcție de vârsta copilului.

Interdicția de a face meditații cu elevii de la clasă

Interdicția ca profesorii să poată face pregătire suplimentară contracost cu elevii de la clasă a fost introdusă și în noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) 2024, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul de ministru nr. 5.726 din 6 august 2024.

În prezent, profesorii care dau meditații au obligația de a se înregistra la Oficiul Național al Registrului Comerțului și de a depune o declarație privind impozitul pe venit, însă autoritățile fiscale au manifestat mereu confuzie în privința verificării profesorilor care oferă meditații – vezi, între altele, declarațiile din 2022 ale șefului ANAF pe această temă.

Declarațiile fiscale legate de meditații au fost completate de o altă obligație conformă noii legi a învățământului preuniversitar, de la începutul acestui an, ca toți profesorii să completeze o declarație că nu fac meditații cu elevii de la clasă

  • Încă din aprilie 2024, premierul Ciolacu anunța deduceri la impozitul pe venit pentru asigurări private de sănătate și învățământ.
  • În iunie 2024, Profit.ro și alte media relatau, citând surse guvernamentale, că deducerile la impozitul pe venit, pentru părinții care plătesc meditații pentru copii, sunt luate în calcul în cadrul unei reforme fiscale la care s-a angajat Guvernul. Scopul menționat era „reducerea impozitării pe muncă, dar și reducerea evaziunii fiscale în domeniul meditațiilor școlare”.

După deducerile pentru meditațiile elevilor din familii cu venituri mici și medii, premierul Ciolacu anunță și deduceri „mai pronunțate” pentru afterschooluri, ca măsură cuprinsă în reforma fiscală pregătită de Guvern

Meditațiile sunt soluția care a „înflorit” după ce scopul educației s-a transformat, în ultimul timp, în obținerea unei diplome, constată Radu Gramatovici, conferențiar la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI-UB). Profesorul a spus într-o emisiune la Radio Guerilla că ceea ce se „învață” în urma meditațiilor este superficial și dat uitării odată ce trec examenele.

Un copil de nivel mediu „nu o să scape” fără meditații la Matematică, pentru că „așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, trebuie să intre în acest sistem de dopaj”, spune profesorul Radu Gramatovici de la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI UB), într-o emisiune la televiziunea publică difuzată pe 4 aprilie 2024.

În luna martie 2024, secretarul de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru a spus că în opinia sa meditațiile sunt o modă dar și o necesitate „în anumite situații”. El s-a referit la situațiile când profesorul de la clasă nu poate lucra separat cu elevii care fac performanță. Lixandru mai spune referitor la meditațiile de la clasele primare că „este vina părintelui care practic vine și întreține un astfel de fenomen” – detalii aici.

În februarie 2024, ministrul Educației de atunci, Ligia Deca, a declarat că părinții trebuie să fie siguri atunci când apelează la meditații, că ele sunt într-adevăr necesare, pentru că există și o presiune socială, dar dacă toată lumea spune că e nevoie de pregătire suplimentară, probabil că Ministerul trebuie să facă ceva și în zona curriculară la gimnaziu și liceu.

Meditațiile contracost cu elevii de la clasă, abatere disciplinară în Legea învățământului preuniversitar

În noua lege a Educației, care a intrat în vigoare din 3 septembrie 2023, apare mențiunea prin care se interzic meditațiile cu elevii de la clasă în două articole: articolul 209 care prevede că printre abaterile disciplinare ce pot fi sancționate se află și desfășurarea meditațiilor cu elevii de la propria clasă și articolul 169 care precizează că profesorul are “obligația de diligență să depună eforturi pentru atingerea competențelor necesare de către fiecare elev, prin activitatea la clasă și prin programele de învățare remedială“.

Edupedu.ro a scris încă din luna august 2023 că profesorii care fac meditații cu elevii de la clasă vor fi cercetați disciplinar, prevede Legea învățământului preuniversitar. Fiind încadrată ca abatere disciplinară, în acest caz „orice persoană poate sesiza în scris, cu privire la săvârșirea unei fapte ce poate constitui abatere disciplinară, prin înregistrarea sesizării la secretariatul unității de învățământ”, conform legii 198/2023.

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ministrul Daniel David, despre meditații: De Evaluarea Națională depinde viața ta și atunci părinții se adaptează la un sistem educațional distorsionat
Ar trebui pedepsit foarte dur fenomenul meditațiilor cu elevii de la clasă, afirmă profesoara Lavinia Betea: Sunt profesori care spun că, dacă doctorul își permite, fiind în policlinică, să-i ceară pacientului să vină la cabinetul privat, eu de ce nu mi-aș permite să-i cer elevului din clasa mea să vină după-masă la mine, să-i dau meditații și să mă plătească?
Se poate învăța și fără meditații, spune directoarea Ionela Neagoe: Trebuie oprită această nebunie. Părinții să înțeleagă că această nevoie este doar a lor, nu și a copiilor
STUDIU Aproape jumătate dintre liceeni fac meditații pentru Bacalaureat / Elevii consideră programul școlar prea încărcat și nerelevant pentru examen: „Facem o grămadă de ore și facem degeaba!”
Profesoara Dorica Boltașu, despre meditații: Elevii ar putea să învețe singuri, cel puțin la Limba română. Sunt niște generații puțin dispuse la efort, distrase de tot felul de dispozitive, preferă să aibă un meditator, dacă mami și tati plătesc

10 comments
  1. nu înțeleg despre ce personalizare e vorba. sigur că elevii sunt diferiți, dar nu există 30 de categorii. există elevi mediocri/normali, majoritatea. pe înțelesul ălora se va preda. există elevi exceptionali, și acei vor fi trimiși la clase de excelență, la olimpiade, se vor ocupa și părinții de parcursul lor, daca vor sa se bucure ei sau copiii de excepționalitatea lor. la fel, există elevi foarte slabi, se vor face cursuri remediale cu ei, și au și părinții datoria sa ii ajute sau să se preocupe. trei categorii mari și late, și două dintre ele (reprezentând excepțiile!) vor fi tratate separat.

  2. Am dat copilul la meditatii pentru ca am vazut cata treaba de face la scoala. Profesorul de matematica on cei 3 ani de cand s-au introdus modulele nu stiu daca le-a dat 2 teste, cea de Romana pe care a avut-o in a 10-a si a 11-a a avut grija sa le aduca la cunostinta doar cat de prosti sunt si cat de slab este liceul ea venind de la Vianu iar cea de biologie nici nu si-a batut capul cu ei cu toate ca stia din 11-a cati vor da bacul la materia ei. In clasa lor au fost 24 elevi si o clasa buna dar cu un dezinteres total sa isi faca treaba si sa Ii puna sa invete.
    De cand a inceput sistemul asta pe module toata lumea este doar in vacanta profesori si elevi. Copiii au nevoie de o perioada sa intre in ritm deci din cele 6 saptamani al unui modul prima si Ultima saptamana sunt de adaptare la scoala iar din cele 4 ramasd daca invata maxim 2. Toti profesorii stiu ca nu este bun sistemul ca nu mai evalueaza nimeni cu in test care este nivelul copiilor ca acum au gasit portita sa nu mai dea lucrari si sa nu mai corecteze. Niciunul nu spune ca sistemul nu e ce trebuie ca se lrofita de beneficiile relaxarii totale.
    Si in consecinta nu putem sa Ii lasam sa nu isi ia examenele si Ii meditam ca sa fim linistiti ca am facut tot pentru ca lor sa le fie bine mai tarziu.

    1. Pe lângă scuipătii fără rost ați spus și un adevăr:modulele chiar nu sunt ok.Noi am spus de la inceput ca nu sunt bune modulele,ministerul a făcut ce a vrut.
      Era mai bine cu semestre sau trimestre.
      Corect!

  3. si cand clasa are 20 de elevi in invatamantul primar si incep cu meditatiile din clasa a III a cine este de vina?

  4. Printre presupunerile înaintate in articol nu am văzut.o și pe aceea în care părinții, supraaglomerați cu sarcini de serviciu (sau nu), nu urmăresc evoluția copilului. Nu mă refer la catalog, ci la a.i valida activitatea ca elev, a verifica niste teme, a propune activitate suplimentara decentă și adaptata, că nu.s toți copiii la fel. Copiii se alienează treptat de părinți când simt că munca lor nu contează. Se vede la școala, se simte acut, dureros…
    in loc sa bage bani in meditații (automat, muncind și mai mult și lipsind și mai mult din viața copilului), ar fi o soluție să găsească un alt loc de muncă – poate mai puțin plătit – (pentru cei responsabili) sau sa.si găsească simțul responsabilității (pentru aceia care fac copii și îi trimit la școala sa.i educe alții).

  5. Domnul Ministru va avea o mare surpriza daca vom renunța la meditații. Sunt profesori dedicați, care-și fac meseria și chiar cu 30 de elevi în clasa reușesc să predea pe înțelesul lor. din păcate sunt puțini. Majoritatea sunt dezinteresați atât în procesul de predare cât și în cel de verificare a cunoștințelor. Se dau teste pentru ce? Doar pentru testare sau și pentru a verifica dacă au înțeles sau nu tema. nu ai cum verifica cati și ce au înțeles dacă verifici testele peste 4 săptămâni. Acest fapt de verificare tardivă a testelor este o realitate.

  6. ADEVARUL:” Cel mai performant si profesionist PROFESOR, NU are timp la ORE, sa insiste pe ” Dificultati, Exceptii si AMBIGUITATI(( cum sunt unele „FAPTE de Limba”!))” si ” tragedia ” este ca, la „Examenele Nationale ” si la ” Admitere”, exavt aceste se afla in” GRILELE” propuse!!!De ex., la ” FONETICA”, se pretind ” Nr.de LITERE & SUNETE”, la Cuvinte ca: # #cercei#//# cafegiu# etc., iar ELEVII nu stiu ca” ACCENTUL SALVEAZA VOCALA” si Nr
    Literelor & Sunetelor este ACELASI !!! samd

    1. nora@
      Nr literelor este mereu același cu al sunetelor? Să am pardon, dar ce materie predati daca sunteti prof. ? Daca ar fi adevarat, nu ar aparea astfel de subiecte la EN, fiindca ar fi o chestiune de numărare…
      Pt ca nu sunteți sigur specialist, vă ofer cel mai simplu exemplu: litera X conține 2 sunete:
      [c+s] in cuv precum: excursie, expanda, exterior, flex, perplex etc.
      [g+z], in cuv precum: exercitiu, executa, exemplu, examen etc.
      Daca nu credeti, consultați DOOM ed. 3, in vigoare. Pe care il găsiți aici:
      https://doom.lingv.ro/
      Daca tăceati, de râs nu va făceați!

  7. aici e cu bătaie articolul.
    bateti darabana cu personalizarea. ca vezi draga doamne platformele ai , personalizează invatarea.
    SI chatgpt ul lingușește numai ca sa fie utilizat. e o direcție falsa .
    n,o dezvolt , las pe cei care zi de zi , la clasa, se chinuie sa aduca pe brazdă o gloata diversa
    diversitate ati vrut , acuma da i cu personalizarea..
    lume , educatia e una , e o brazda dreapta din punctul A al neștiintei în punctul B al cunoașterii. Cine vrea sa zburde , sa se duca in pădure .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Marian Preda și Cristian Preda – candidați oficiali în alegerile pentru funcția de rector la Universitatea din București, programate pentru 6 decembrie. O a treia candidatură a fost invalidată

Cei doi reprezentanți ai Universității din București care și-au anunțat candidatura la funcția de rector pentru următorii cinci ani, rectorul în exercițiu Marian Preda și decanul Facultății de Științe Politice,…
Vezi articolul