Pragul de minim 500 de elevi pentru ca unitățile de învățământ să aibă personalitate juridică, prag propus în proiectul de lege Bolojan, ar trebui să nu se aplice „în cazul liceelor cu apartenență la Ministerul Agriculturii”, care ar trebui să păstreze un prag minim de 300 de elevi, propune directorul unui astfel de liceu, Herman Constantinescu. Acesta a formulat propunerea în dezbaterea organizată vineri de Ministerul Educației și Cercetării, pe tema proiectului de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare. El a transmis și redacției Edupedu.ro argumentația sa, în care arată că aceste licee au un număr mai mic de 500 de elevi, dar desfășoară proiecte cu finanțare PNRR pentru care e necesară personalitatea juridică.
Herman Constantinescu a formulat propunerea în calitate de director al Liceului Tehnologic Apor Peter din Târgu Secuiesc. El cere ca Art. LIII din proiectul de lege să fie modificat astfel:
„(…) să modificați/completați (…) ART. LIII care prevede:
“ 1. La articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) unitățile de învățământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează și funcționează, după caz, astfel:
- cu minim 500 de elevi”
în felul următor:
a. cu minim 500 de elevi sau cu minim 300 de elevi în cazul liceelor cu apartenență la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
sau să modificați/completați aliniatul
“e.) cu minim 300 de elevi, în cazul unităților de învățământ postliceal”
în felul următor:
e.) cu minim 300 de elevi, în cazul unităților de învățământ liceal tehnologic și postliceal”
Potrivit directorului citat, în țară sunt 59 de licee tehnologice care au contract de management / de finanțare cu Ministerul Agriculturii. Multe au sub 500 de elevi și, în același timp, multe „implementează proiectul AFIR-PNRR privind Îmbunătățirea infrastructurii liceelor cu profil agricol în valoare de sute de mii de euro”.
Directorul Herman Constantinescu dă exemplu propriul liceu, care implementează un proiect de extindere și dotare finanțat cu fonduri europene. Și apreciază că „aceste licee ar trebui să aibă personalitate juridică indiferent de numărul de elevi, în caz contrar există riscul creării unui caos inclusiv administrativ – financiar.”
El scrie, în argumentația sa, că „Legea Educației Naționale și Legea Învățământului Preuniversitar prevăd un efectiv minim de 300 de elevi iar modificarea articolului la un număr de 500 de elevi este o exagerare care va avea repercusiuni grave inclusiv asupra managementului și organizării instituțiilor de învățământ preuniversitar cu profil agricol”.
Ce spune articolul din proiectul Legii privind măsuri fiscal bugetare, invocat în cererea directorului menționat – integral:
Art. LIII – Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
,,(1) Unităţile de învăţământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează şi funcţionează, după caz, astfel:
a) cu minimum 500 de elevi;
b) cu minimum 500 de elevi, preşcolari şi/sau antepreşcolari;
c) cu minimum 250 de preşcolari şi/sau antepreşcolari;
d) cu minimum 200 de antepreşcolari;
e) cu minimum 300 de elevi, în cazul unităţilor de învăţământ postliceal
f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi şi/sau preşcolari, în cazul unităţilor de învăţământ special.”
10 comments
Liceele tehnologice în mare parte sunt unice; adunați clase de tehnologic care functioneaza anormal în licee vocaționale, licee teoretice, etc…și dati-le celor de drept, adică liceelor tehnologice !!!, și da minim 300 elevi ; dar repet adunați clase de liceu tehnologic date pe party pryuri unor licee care nu au nici o legătură cu meseriile ( un alt ex. clase de economic date unor licee foarte bune în ideea că acolo merg copii foarte buni; copiii foarte buni pot merge și în licee tehnologice, și acolo sunt dascăli buni ); de aici și creșterea procentului de promovabilitate la ex de bac, că nu de alta liceele tehnologice sunt cele mai blamate din acest punct de vedere !!!
Dacă tot faceți o regândire a rețelei școlare, ganditi-o în profunzime, nu dați cu barda doar pt economii !!!
Liceele tehnologice în mare parte sunt unice; adunați clase de tehnologic care functioneaza anormal în licee vocaționale, licee teoretice, etc…și dati-le celor de drept, adică liceelor tehnologice !!!, și da minim 300 elevi ; dar repet adunați clase de liceu tehnologic date pe party pryuri unor licee care nu au nici o legătură cu meseriile ( un alt ex. clase de economic date unor licee foarte bune în ideea că acolo merg copii foarte buni; copiii foarte buni pot merge și în licee tehnologice, și acolo sunt dascăli buni ); de aici și creșterea procentului de promovabilitate la ex de bac, că nu de alta liceele tehnologice sunt cele mai blamate din acest punct de vedere !!!
Dacă tot faceți o regândire a rețelei școlare, ganditi-o în profunzime, nu dați cu barda doar pt economii !!!
F.bine, o măsură corectă!
Corect ar fi sa rămână liceele singure si școlile sa se comaseze cu grădinițele. Au mult mai multe in comun!
Bună ziua.
Mie mi se pare corect.Sa se comaseze scolii/grădinițe,sa aibă un director/secretariat.
La 200 de preșcolari este 1 director!Serios?!Ptr ce?
Și fără pensionari la catedra!Sunt mulți tineri care doresc sa ajungă la catedra,după terminarea studiilor,dar posturile sunt în sertarul directorilor,politici!
fff bineeee 500 de elevi eu as recomamda 1000
Pai la cum gândești tu…..s-ar șterge tara asta de pe harta!
Implementează proiecte și „investesc” în profesori de 70 ani, de pe vremea CAP-urilor, dacă nu chiar a colectivizarii. Nu au specialiști tineri, dar…”implementează= impedimenteaza” educația. Și nu doar la agricol.
De ce sa existe discriminari doar pt liceele agricole? Multe alte unitati, sub 590 de elevi, implementeaza proiecte prin PNNR, PNRAS, etc. si bor fi la fel de afectate ca si liceele agricole care , e adevarat, implementeaza banii in lucruri inutile profilului agricol si nu sunt in stare sa-si creeze baze de practica cu solarii, livezi, culturi de legume, etc care le pot asigura resurse extrabugetarr care s-ar multiplica in timp. Toaca banii si astea sunt proiectele finantate de M.A
Da, 100 de școlari (preșcolari) la de clasă! Să vedeți ce copii deștepți vom avea!