Toate fondurile obținute de școli ca venituri proprii trebuie să fie date primăriei, potrivit legislației, semnalează Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani: Trebuie să ne rugăm apoi de primar să ne dea banii înapoi, iar autoritatea locală hotărăște dacă ni-i dă sau nu, aici suntem pur și simplu la decizia lor

717 vizualizări
Foto: AVE
„Tot ce adunăm din venituri proprii trebuie să dăm către primărie. Nu rămâne nimic în școală”, a explicat Daniela Orășanu, în cadrul unei dezbateri referitoare la Legea Învățământului Preuniversitar, organizată de Asociația „Ține de noi”. Directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani, județul Iași și câștigătoarea premiului „Directorul anului” a precizat că directorii trebuie să insiste pentru a primi acești bani înapoi de la primării.

„La venituri proprii, de exemplu, există un ordin pe Codul administrativ, din 2020 aprobat, unde [N. red. este specificat că] tot ce adunăm din venituri proprii, trebuie să dăm 100% către autoritatea locală, către primărie. Nu rămâne nimic în școală.”, a spus Daniela Orășanu.

„Problema e că nu-i avem [N. red. banii din venituri proprii], pentru că trebuie să-i dăm prin primărie și, după aia, să ne rugăm de primar să ni-i dea înapoi. Și ajungem doar la proiecte europene cu sponsorizări. Întotdeauna sunt niște discuții acolo, pentru că iarăși e complicat. Nu întotdeauna sponsorizările ne ajută.”, a mai adăugat aceasta.

Potrivit Legii Educației, 198/2023, „învăţământul poate fi susţinut prin burse, stimulente, premii, taxe, donaţii, sponsorizări, surse proprii şi alte surse legale”.

La articolul 142 din lege „unităţile de învăţământ preuniversitar de stat şi unităţile de educaţie extraşcolară pot obţine venituri proprii din activităţi specifice în domeniul educaţiei, înfiinţate pe lângă unitatea de învăţământ, conform legii. Înfiinţarea de activităţi finanţate integral din venituri proprii se aprobă prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale administraţiei publice locale, care stabilesc totodată domeniul de activitate, categoriile de venituri ce pot fi încasate şi categoriile de cheltuieli ce pot fi finanţate din veniturile obţinute. Bugetele de venituri şi cheltuieli pentru activităţile finanţate integral din venituri proprii se aprobă odată cu bugetul instituţiei publice de care aparţin.

Veniturile proprii ale activităţilor înfiinţate pe lângă unităţile de învăţământ nu diminuează finanţarea de bază, complementară sau specială şi sunt utilizate în scopul pentru care au fost încasate. La sfârşitul anului bugetar, excedentele rezultate din execuţia bugetelor activităţilor finanţate integral din venituri proprii se reportează pentru bugetul anului următor şi vor fi utilizate cu aceeaşi destinaţie”.

În plus, directoarea a tras un semnal de alarmă cu privire la deficitul de profesori din România și a punctat faptul că noua Lege nu rezolvă problema gestionării resurselor umane în sistemul educațional.

„Trebuie discutat faptul că suntem într-un deficit de resurse umane – de profesori de fizică, de profesori de matematică, de profesori de informatică, de ingineri ș.a.m.d. în funcție de fiecare comunitate. Ce facem aici? Legea 198/2023 nu ne ajută în niciun moment, în niciun fel.”, a menționat directoarea.

Ea a explicat că directorii depinde în mare măsură de inspectorat atunci când angajează profesori, dar că inspectoratul cunoaște cu adevărat nevoile școlii sale.

„În momentul ăsta suntem la mâna inspectoratului, pentru că, da, directorul spune că angajează, așa spune legea, dar, de fapt, semnează contractul cu ceea ce trimite inspectoratul. Eu sunt la distanță de 100 km de inspectorat și niciodată inspectoratul nu va ști exact ceea ce am eu nevoie.”

„Fac «balet», să spunem așa, în partea asta de plan de vacantare și oameni de care am nevoie. Eu uneori am oamenii cu specializarea de care au nevoie aici, în local, dar ei nu pot ajunge prin repartizare la inspectorat la Iași, pentru că este acea metodologie de mobilitate a personalului didactic foarte complicată și nu ajută. Deci legea trebuie neapărat cumva corectată și pe partea asta de resurse umane.”, a mai spus Daniela Orășanu.

Redăm explicațiile integrale ale Danielei Orășanu:

Daniela Orășanu: „La venituri proprii, de exemplu, există un ordin pe Codul administrativ, din 2020 aprobat, unde [N. red. este specificat că] tot ce adunăm din venituri proprii, trebuie să dăm 100% către autoritatea locală, către primărie. Nu rămâne nimic în școală. Adică da, să dezvoltăm activități care să încaseze din venituri proprii bani și toți acești bani trebuie predați către autoritatea locală și apoi acea autoritate locală hotărăște dacă ni-i dă înapoi sau nu, aici suntem pur și simplu la decizia lor. Codul administrativ spune clar că școlile dezvoltă activități care să genereze venituri proprii, dar absolut toți acești bani trebuie predați către unitatea administrativ-teritorială. Problema e că nu-i avem, pentru că trebuie să-i dăm prin primărie și, după aia, să ne rugăm de primar să ni-i dea înapoi. Și ajungem doar la proiecte europene. Cu sponsorizări, întotdeauna sunt niște discuții acolo, pentru că iarăși e complicat. Nu întotdeauna sponsorizările ne ajută.

Dincolo de partea asta de resurse financiare, un lucru foarte important e partea de resurse umane și trebuie discutat faptul că suntem într-un deficit de resurse umane – de profesori de fizică, de profesori de matematică, de profesori de informatică, de ingineri ș.a.m.d. în funcție de fiecare comunitate. Ce facem aici? Legea 198/2023 nu ne ajută în niciun moment, în niciun fel.

Și aici există soluții, pot fi discutate. E vorba de comunitate, cumva să ne punem resursele la un loc la nivel de comunitate. În momentul ăsta suntem la mâna inspectoratului, pentru că, da, directorul spune că angajează, așa spune legea, dar, de fapt, semnează contractul cu ceea ce trimite inspectoratul. Eu sunt la distanță de 100 km de inspectorat și niciodată inspectoratul nu va ști exact ceea ce am eu nevoie. Fac „balet”, să spunem așa, în partea asta de plan de vacantare și oameni de care am nevoie. Eu uneori am oamenii cu specializarea de care au nevoie aici, în local, dar ei nu pot ajunge prin repartizare la inspectorat la Iași, pentru că este acea metodologie de mobilitate a personalului didactic foarte complicată și nu ajută. Deci legea trebuie neapărat cumva corectată și pe partea asta de resurse umane”.

Dezbaterea integrală, aici:


5 comments
  1. ”Eu uneori am oamenii cu specializarea de care au nevoie aici, în local, dar ei nu pot ajunge prin repartizare la inspectorat la Iași, pentru că este acea metodologie de mobilitate a personalului didactic foarte complicată și nu ajută. ”

    În traducere și adaptare, doamna are niște pile care nu pot să ia concursul cu notă suficient de mare, și și-ar dori foarte mult să le poată angaja direct pe moșia proprie, școala de stat.

    1. e nevasta unui fost inspector AFER ce controla uzina de reparatii vagoane Pașcani , fosta contabila a sindicatului uzinei ,ce patrona colegiul tehnic redevenit după înscăunarea dumneaei ca director , școală profesională , pe care acum îl controleaza cu aplomb.
      vrea ministreasa probabil.

  2. deci duamna asta are un cult al personalității mai mare decât al lui Ceaușescu.
    fara dumneaei , nu se învârte nici pământul.
    inventează succesuri peste succesuri , false competiții , inventează nevoi apoi vine cu soluții salvatoare , seamănă dihonie in colectiv pe care tot ea o mediază .e permanent Intr o competiție cu cineva sau ceva , mereu exista unii care o încurcă in mărețele ei planuri. sub falsa masca de bunicuța binevoitoare zace o persoana avidă de atenție , dependenta de glorie și validare , cinică, dependenta de control și inginerii sociale, răzbunătoare ,lipsită de omenie și .. coloana vertebrala.
    e ceva patologic .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

An școlar 2025-2026. Continuitate pentru profesorii cu rezultate sub 7 la Titularizare, cu sau fără Definitivat. Cererile se depun la școală, în zilele de 15 și 16 aprilie 2025

În zilele de 15 și 16 aprilie, profesorii pot depune la școală cererea pentru prelungirea contractului de muncă pe perioadă determinată, potrivit metodologiei-cadru de mobilitate pentru anul școlar 2025-2026. Este vorba despre cadrele…
Vezi articolul

Sunt foarte puține cabinete medicale și stomatologice școlare sau dacă există cabinet, nu există medic, susține Alexandru Rafila, ministrul Sănătății / INS raporta că sunt 515 cabinete stomatologice școlare în toată țara, dintre care unul singur în mediul rural

„A existat pe vremuri o rețea de cabinete de medicină școlară, cabinete stomatologice. În momentul de față sunt foarte puține sau dacă există cabinet, nu există medic în multe dintre…
Vezi articolul

Premieră în București: Niciun elev din clasele V-VII și IX-XI de la Școala Centrală nu vine fizic la școală săptămâna aceasta, iar de luni părinții elevilor de-a VIII-a și a XII-a au solicitat trecerea în online de teama infectării înaintea examenelor, anunță directorul colegiului

Premieră în București: niciun elev din clasele a V-a, a VI-a, a VII-a, a IX-a, a X-a și a XI-a nu merge săptămâna aceasta fizic la Școala Centrală, după ce…
Vezi articolul

Profesorii de la Arhitectură aleși în comisiile de admitere să declare că nu fac meditații cu candidații, iar baremul de la proba tehnică să fie mai detaliat – recomandările Ministerului Educației pentru Universitatea „Ion Mincu”, după admiterea 2024 cu probleme

Profesorii de la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” (UAUIM) din București care vor să fie aleși în comisiile de admitere la facultate ar trebui să declare că nu…
Vezi articolul

GRAFIC Nivelul digitalizării în România, „sub nivelul mării” – analiză a cercetătorilor de la Universitatea Babeș-Bolyai: Țara noastră are cel mai redus ritm de creștere al indicelui economiei și societății digitale din ultimii șapte ani / Doar o reformă fundamentală poate schimba perspectiva

România rămâne pe ultimul loc în UE în 2022 în privința valorii indicelui economiei și societății digitale (DESI) și în acest an, arătau în urmă cu câteva zile datele Comisiei…
Vezi articolul
De ce spun elevii că nu vor la școală, fizic

Noile planuri-cadru pentru liceu vor fi implementate din 2026, anunță ministrul Daniel David: Le discut cu experți, inclusiv din străinătate, aș vrea ca după lansarea lor în consultare să avem patru mari dezbateri / Urmează să lucrăm la programe, trebuie începute programele de training pentru profesori și regândite manualele

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, susține că se consultă pe proiectele de planuri-cadru pentru liceu cu experți, inclusiv din străinătate, înainte de lansarea lor în dezbatere publică. Într-o emisiune…
Vezi articolul